dinsdag 3 december 2013

Van alles en nog wat

Vanavond lag Jack lekker op een stoel en Donna kwam eraan huppen en sprong er bij hem bij alsof ze al jaren niets anders doet. Zo leuk deze vanzelfsprekendheid in haar gedrag. Sinds we haar Donna i.p.v. Prima Donna is er aan haar gedrag niets prima-donna-achtigs meer aan te merken.
Gisteren had ik weer een nieuwe voorraad gedroogde kipfilet gemaakt en ze mochten hun buikjes er mee rond eten. Dat deden ze dan ook en goed ook. Ik heb vandaag maar weer een nieuwe voorraad kipfilet gehaald want ik wil morgen, wanneer de mensen voor Peter Pan komen kennismaken, wat meegeven door hun katje, Diva, thuis. Deze Diva wordt mogelijk het vriendinnetje van onze Petertje Pan.
Maandag mochten we weer op de weegschaal laten zien waar al het eten is gebleven. Pip en Peter Pan waren bijna altijd even zwaar maar sinds de laatste weken wordt het verschil steeds groter. Moet ook wel. Van Pip verwachten we natuurlijk dat ze een elegante dame wordt en hij mag een stoere kerel worden. Is 't ie al aardig met zijn 1275 gram. Hij is de zwaarste van het zevental. Alle kittens zitten erg dicht bij elkaar qua gewicht en de lichtste van het jongere nest woog maandag ook al meer dan 1100 gram.
Meestal krijgen ze hier hun vlees rauw. Dan is de voedingswaarde het beste en ook omdat gemalen producten als Carnibest etc. ook gemalen bot bevat en dat mág nooit verhit worden. Botten worden daar levensgevaarlijk door. Wanneer wij mensen vertellen dat ze hier zelfs rauwe kippenvleugeltjes eten, zie je vaak een grote schrik in de ogen komen. Kippenbotjes zijn toch levensgevaarlijk! Zijn ze ook maar rauw is een heel ander verhaal. Het maagzuur van dieren die gewend zijn vers te eten, krijgt een andere zuurgraad en maken dit bot heel snel zacht. Ooit moest onze Eesz, de grote witte hond, overgeven. Er lag wat gele gal en iets wittigs dat leek op dikke witte stukken karton. Dat bleek brokken bot te zijn. Bij het opruimen zag ik dat het witte spul helemaal zacht was geworden.
Omdat ik zoveel kip had gekocht, maakte ik vandaag een ander hapje voor ze. Gekookte kipfilet met wat witte rijst. Ze moeten tenslotte alles leren eten, van brok, blik, gekookt tot rauw. Dit gerecht maak ik vaak wanneer een van de dieren niet optimaal lijkt. Nu was het dus alleen voor de verwennerij. Het ging erin als koek, herstel gekookte kip. Het restant rijst met kipbouillon heb ik weer gemengd met ander vlees voor de andere dieren en alles was even later schoon op.

Helaas nog niet veel foto's. Mona en René weten vast niet meer hoe hun Qwibus eruit ziet. Misschien morgen. Wel heeft hij vanmiddag lekker bij me op schoot gelegen ;-)

De laatste foto's, alleen van Donna.

Diva hielp enthousiast mee met het zoeken naar E.T.

Donna bij haar grootvader Jack. Echt genieten!

Ze zat wel in de houdgreep!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten